Julie Viktoria - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria


late breakfast


Ingenting er bedre enn hjemmelaget sushi, magasiner og dynen sin på en dag som denne. For første gang på lenge har jeg hatt en rolig og avslappende søndag, merker at det er utrolig deilig. Har som regel brukt helgene mine til å reise frem og tilbake til Oslo, og vært utslitt når jeg først har kommet meg hjem igjen. Deilig å kunne ha mer tid til å sove lenge, lage god frokost og bare bruke dagen til å slappe av. Håper alle har hatt en fin helg!




fitnessguru

Image and video hosting by TinyPic

Forrigedagen mottok jeg en pakke fra Fitnessguru(link) som inneholdt disse produktene. Jeg fikk blant annet kalorifrie nudler, proteinbarer, shakere og onewhey som er en proteinblanding man kan tilsette i f.eks. havregryn, melk, yoghurt og mer. Jeg har enda ikke fått testet ut noe, men jeg gleder meg til å prøve det ut! Er det noen som har noe erfaring med produkter fra Fitnessguru tidligere? Anbefalninger tas gjerne imot! Jeg har hørt at Onewhey Kiwi Yoghurt skulle være veldig god, annet enn det har jeg ikke noe peiling på dette. Ser frem til å få smakt på det og testet det slik at jeg kan fortelle dere litt om det også ♥

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

// sponset




fresh detox water

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic 

Det her har blitt min favoritt drikk de siste ukene. Det smaker sååå godt og friskt ♥ Visste dere at vann med friske frukter og bær funker som en slags detox? Blant annet saften av sitron bedrer fordøyelsen. Utrolig lett å lage, og ikke minst veldig godt! Min personlige favoritt inneholder bringebær, blåbær, jordbær, mint og isbiter - elsker det! Kan legge ut noen oppskrifter senere om det er ønskelig. Håper alle har en fortsatt fin påske!




a fresh start of the week

Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic

Mango, blåbær, vaniljeyoughurt og sitronvann er så utrolig godt! Denne uken har jeg bestemt meg for at jeg skal trene ihvertfall 5 ganger, og stramme inn på kostholdet. Merker at det er så lett å spore av når jeg ikke er ordentlig innstilt for det.. Nå skal jeg ihvertfall prøve å skjerpe meg. Jeg skal starte å sette meg mål igjen, slik som jeg gjorde ifjor. Noe jeg ihvertfall har bestemt meg for er at jeg skal gå tur minst en gang i uken, og jeg skal bruke mere tid på å lage god og sunn mat. Det er så deilig når man først har kommet inn i rutinen, er dere ikke enig? ♥ Har du noen mål for trening og kosthold fremover?




work for it

Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic

Jeg tror endelig at jeg har klart å bestemme meg fullt og helt for at jeg skal starte å trene igjen! Merker at jeg blir mere opplagt og får mere motivasjon nå som våren kommer. Jeg er ihvertfall inni en god periode nå, har endelig startet å trene jevnlig og vende meg til kostholdet jeg hadde i fjor. Det er tross alt nesten ett helt år siden jeg var ordentlig fokusert på det selv, så jeg gleder meg til å få startet igjen. Skal så klart prøve å få delt mye av det på bloggen, sånn som oppskrifter, måltider og treningsutstyr osv. Så håper jeg dere har like mye interesse av det iår som ifjor! Skal virkelig sette meg inn i treningen og kostholdesplanen min igjen, husker hvor gøy det var med raske resultater og gode tilbakemeldinger  




sunne sjokoladekuler - oppskrift

Flere ba om oppskriften på sjokoladekulene jeg la ut bilde av på fredag, og som jeg lovte så legger jeg ut oppskriften nå. Dette var bare noe vi eksprimenterte med, og det er bare å tilsette mere eller mindre av det man selv måtte ønske. Jeg synes kulene var utrolig gode, og nå som vi nærmer oss jul så synes jeg de passer ekstra godt inn, så jeg kommer helt klart til å lage disse flere ganger!

Dette må du ha: 5dL havregryn, 1 hel 70% kokesjokolade, 2ss kakao, 2-3ss sukrin, 1/2 espresso-/kaffekopp, 1-2 egg & kokosstrø.

Slik gjør du: Først blander du alle de tørre ingrediensene - bortsett fra kokosstrø så klart. Så må kaffen kokes opp, og hele kokesjokoladen kokes i en kjele med ca 1-2dL vann til det blir flytende. Deretter tilsetter du kun eggehvitten, kaffen og den rennende sjokoladen. Så er det bare å blande alt godt sammen, og så la det avkjøles litt før du begynner å rulle det sammen til små kuler dekket i kokos. Jeg anbefaler å kjøle dem litt av i kjøleskapet før de spises. 




it's a good day

Åååå, som jeg elsker å ha ferie og fri! Det er så deilig å få litt ekstra tid til å lage en skikkelig god frokost og slappe av i sengen ♥ Fler som er enige? Det eneste som mangler nå er litt varme.. Herregud som jeg savner sommeren. Tenk at det er 1. oktober allerede?! Vesken min fra Chiquelle har iallefall endelig kommet etter å ha ventet på den i en måned, så jeg skal ned til butikken for å få hentet den etterpå. Det kommer antakeligvis et innlegg om den ikveld eller imorgen!




fruits & chocolate

Vet det ikke er lenge siden jeg la ut et innlegg med noe ala det samme som dette. Men det her er helt klart favoritten min når det kommer til snacks! Ananas, blåbær og jordbær dyppet i Nutella ♥ Lager meg helt klart dette istede for å spise noe annet godteri! Tenkte å prøve meg på å lage en litt sunnere variant av sjokoladekake/brownie senere ikveld eller imorgen. Blir den vellykket skal jeg så klart legge ut oppskriften :) Resten av kvelden skal jeg bare slappe av og rydde litt på rommet, trenger å komme igang med opppussingen snart. Gleder meg til å vise dere det ferdige resultatet! Hva skal du resten av kvelden? 




healthy treats

Litt sunne pannekaker: ◊ 1 egg ◊ 2 ss banan- eller vaniljeyoghurt ◊ 2 ss melk ◊ 2 ss hvetemel (eventuelt sammalt) ◊ 1 ss havregryn og 1-2 banan

Lagde meg dette igår fordi jeg var så utrolig sugen på noe godt. Dette er ikke supersunt nei, men det er et bedre alternativ enn en vanlig pannekakeoppskrift. Dropper du sjokoladen på toppen så hjelper det selvfølgelig. Ønsker du et litt sunnere alternativ til topping så er mager vaniljekesam og bær/syltetøy utrolig godt også på pannekaker, syntes iallefall jeg :) Oppskriften er funnet her

Slik gjør du: Pisk egget og bland inn yoghurten. Tilsett melk, mel og havregryn. Mos bananen, eventuelt med en stavmikser, og tilsett i røren. Stekes i margarin.




chocolate cupcakes - oppskrift

Det var flere som spurte om jeg kunne legge ut oppskriften på cupcakesene jeg lagde, og det er jo klart jeg kan! Disse cupscakene er både glutenfrie og har lavt kaloriinnhold. Oppskriften fant jeg her, men jeg har gjort litt om på den. Lykke til med bakingen! :)

(ca. 30-32 stk cupcakes) Dette trenger du: 

- 150 gram mykt smør  - 2 dL fruktose - 4 egg - 2-3 ts kakaopulver 
- 3 dL potetmel - 1 1/2 ts bakepulver - 1 1/2 vaniljesukker 

Istede for å bruke kakaopulver kan du bytte det ut med 1-2 scoops proteinpulver i hvilken smak du skulle ønske.

Dette trenger du til ostekremtoppingen: 

- 300 gram kremost naturell - 150 gram smør - 2-3 ts vaniljesukker - 450 gram melis 

Her kan du også velge om du vil blande i litt syltetøy eller bær av noe slag for å få mere smak.

Slik gjør du: 

Cupcakes: stekovnen forvarmes på 225 grader. Rør smør og fruktose lenge i maskin til det blir luftig og porøst. Deretter tar du et egg i om gang og rører kraftig. Bland sammen de tørre ingrediensene og ta det i røren. Deretter er det bare å fylle muffinsformene omtrent halv- til trekvartfulle. Stekes i omtrent 10min. Husk å la de kjøles av på en rist før du tar på toppingen. 

Toppingen: Pisk ost og smør. Ha i melis og vaniljesukker. Pisk godt til kremen er luftig. 




fruitlicious




healthy wraps - oppskrift

Jeg var på jentekveld på lørdagen og da skulle alle ha med seg en rett hver, så jeg bestemte meg for å lage 5 healthy wraps.  Det var egentlig et ganske spontant valg fordi jeg gikk ikke ut i fra noen oppskrifter og ante egentlig ikke hva jeg skulle lage, men det ble da godt uansett!

Du trenger: 1 avocado, en pakke med to kyllingfilleter, 3 små tomater, litt salat, 1 boks med mager kesam, 5 tortillas/speltlumper og mais (og grillkrydder og salt). Du kan selvfølgelig velge noe bort, eller ta noe annet i, det velger du helt ut ifra hva du selv liker best. Slik gjør du: du starter med å steke kyllingen, det jeg gjorde var å krydre den med litt grillkrydder og salt. Mens du lar det ligge og steke så kan du starte med å skjære opp grønnsakene. Da alt er klart så smører du litt kesam utover lefsene, og posjonerer ut grønnsakene og kjøttet i en passe mengde. Deretter så legger du bare lefsene på alliminumsfolie og ruller de sammen, og Voila! 




mine tips til en sunnere hverdag og bedre kropp

1. Varier kostholdet. Kostholdet burde være så mest som mulig variert. Matvarer du burde basere kostholdet på er blant annet fullkornsprodukter, magert kjøtt, egg, grønnsaker, bær, frukt, fisk ++. Produkter med mye sukker som f.eks. brus, godteri, energidrikker er produkter du burde begrense inntaket av til en dag i uken. Skulle du få lyst på noe godt så er grønnsaker med dip gode alternativer.

2. Spis frokost. Jo kjappere du får i deg mat fra du har stått opp, jo kjappere vil forbrenningen din starte å arbeide.

3. Drikk vann. Det er så mange gode grunner til å drikke vann. Det renser kroppen, det øker forbrenningen, øker energien osv.
                           Dere kan lese om andre gode grunner til å drikke vann her og her.

4. Drikk te. Visste du at grønn te øker fettforbrenningen med opptil 200-180 kcal om dagen? Til å bare drikke litt grønn te da så synes jeg det er ganske effektivt. Selv har jeg startet med å drikke 1-2 kopper om dagen. Også hvit, rød og sort te er gode alternativer til en friskere kropp, det øker kanskje ikke fettforbrenningen, men du kan lese mer om egenskapene dems om du trykker på de understreka ordene.

5. Vær aktiv og finn ut hva du liker. Det er viktig at når du skal trene eller være i fysisk aktivitet at du finner noe du liker å gjøre. Målet er å oppnå en økning i puls. Føler du deg ikke komfertabel med å jogge, kan du sykle eller bli med på dansegrupper/-timer på treningssentere hvor de f.eks. danser zumba. Ikke bare oppnår du høy puls, men det er også veldig gøy! Bruk ihvertfall 30 minutter av dagen til en skikkelig treningsøkt!

6. Sett deg mål og bestem deg for de. Har du alltid villet jogge i 60 minutter uten å ta noen pause? Eller kanskje tatt 100 sit-ups sammenhengende? Eller kanskje du bare rett og slett vil begynne å spise sunnere, eller melde deg inn på et treningssenter? Så gjør det da vel! Husk at det kommer ikke an på hva du kan, men hva du VIL. Du har kanskje tenkt over noe sånt over en lengre periode, men aldri giddi å faktisk gjøre noe med det. Vel, da er det bare å starte! Bestem deg for det og jeg lover deg at du vil bli i mye bedre humør også. Kommer du først i gang vil det bli en rutine som du trives med.

7. Spis lite og ofte. Dette er sikkert noe alle har hørt før, men jeg kan ikke få understreket nok ganger hvor lurt dette er. Dette betyr ikke at du skal sulte deg.
                                   Spis når du er sulten, men spis lite og tett oppå hverandre. 

8. Tren før frokost. Etter hva jeg har hørt så skal trening før frokost forbrenne 20% mer enn om du hadde trent etter du har spist noe mat. Om det er fint vær en helg så kan du f.eks. ta deg en liten joggetur på 30min, eller bare ta noen sit-ups eller andre øvelser. Men husk å ikke drøye for lenge før du får i deg noe mat! 

Husk at jeg er ingen trening- eller kostholdsekspert, disse tipsene er kun skrevet ut ifra min egen erfaring og funker veldig bra for meg.




body transformation - min trening og kostholdsplan

Jeg har fått noen spørsmål angående trening og kosthold som jeg tenkte å svare på i dette innlegget. Har dere noen andre spørsmål så er det bare å spørre!
Jeg kan også svare folk personlig på mail.

Når startet du å trene? Og hvor mange ganger i uka trener du?

Jeg startet å trene i starten av februar, så det vil si at jeg har trent i omtrent 2 måneder nå. Siden da jeg startet å trene så har jeg trent omtrent så ofte som jeg kan, jeg har vært litt avtagende på treningen siden midten av mars pga en ryggskade jeg har hatt, men det har endelig blitt bedre så nå starter jeg opp for fullt igjen.

Hvor mye, og hva spiser du?

Først må jeg si noe til kommentarerne jeg har fått om at jeg spiser alt for lite og at jeg må lære meg å spise ordentlig. Jeg spiser når jeg er sulten, og jeg sulter meg absolutt ikke. Jeg spiser ofte, og nok til at jeg blir mett. Hver eneste dag i flere uker har jeg spist omtrent dette, og det funker veldig bra for meg. Det er hyggelig at folk bryr seg, men jeg spiser virkelig ikke for lite i forhold til hva kroppen min trenger.

Sånn her kan f.eks. matinntaket for en dag se ut for meg: 
Frokost: To knekkebrød med kalkunskinke/makrell i tomat og agurk.
Skolen: 1 eple, 1-2 pakker med Wasa-knekkebrød og så pleier jeg å ha med en boks med en passende mengde av blåbær, jordbær og vanilje youghurt.
Etter skolen/lunsj: Er jeg hjemme så pleier jeg å lage meg f.eks. egg eller bare spise forskjellige frukter, er jeg på vei til trening derimot pleier jeg å kjøpe meg ett Wasa-knekkebrød eller en energibar å ha før treningen. 
Mellom-måltid: En eller to kiwier, eller annen frukt. Har jeg da vært å trent pleier jeg å lage meg egg.
Middag: Min favoritt er minipizzaer lagd av speltlumper med karbonadedeig og grønnsaker oppå. De lager jeg gjerne to av, orker jeg ikke den ene tar jeg den som regel dagen etter. Skulle det være ønskelig så kan jeg også legge ut flere oppskrifter. 

Spiser du godteri?

Jeg prøver så godt jeg kan å unngå godteri. Men selvfølgelig, innimellom så kan det hende jeg skeier littegranne ut. Regelen min er at det kun er lov til å spise noe form for godteri eller kaker på lørdager, ellers ikke. Skulle jeg få lyst på noe søtt på kvelden så spiser jeg som regel heller bær, spesielt jordbær, det er så godt!

Hva trener du?

Jeg er medlem hos Spenst i Tønsberg, tidligere Wellness. Jeg pleier å jogge i 30 minutter som oftest, noen ganger mer, noen ganger mindre, kommer helt an på kroppsformen. Når det gjelder styrketrening har jeg ingen fast rekkefølge på hvilke apparater jeg bruker, men jeg fokuserer på å trene lår, rumpe, rygg og armer når jeg er på treningsstudio. Da pleier jeg blant annet å ta benpressdips i apparat (triceps)lårbøy i apparat  og flere andreellers tar jeg også minst 100 sit-ups hver kveld før jeg legger meg også. (Trykk på navnene til øvelsene for å se hvordan de gjøres på videoer)

Har du gått noe ned i vekt?

Det har jeg faktisk! Veide meg for omtrent tre uker siden og da veide jeg 60kg, nå har jeg gått ned til 55kg. Tror jeg veide omtrent 63-65kg da jeg startet å trene. Om det er ønskelig så kan jeg nok legge ut et før-etter-bilde. 




healthy pancakes - oppskrift

Etter å ha sett litt frem og tilbake på ulike pannekakeoppskrifter bestemte jeg meg for å prøve å lage noen sunne pannekaker som faktisk ble veldig gode, kanskje ikke så gode alene, men med vaniljekesam og jordbærsyltetøy ble det super godt! Helt klart noe jeg skal begynne å lage oftere!

Du trenger: 2 egg ♦ 2 dL havregryn ♦ 1 dL grovt mel ♦ 2 ts sukrin ♦ 0,5 dL melk. Det vil bli omtrent 3 små pannekaker. Slik gjør du: Du starter med å blande de tørre ingridiensene, deretter melk og egg. Deretter så er det bare å steke de på svak varme med litt olivenolje, og så topper du de med litt vaniljekesam (helst mager, jeg hadde bare den vanlige) og jordbærsyltetøy. 

Vil dere at jeg skal fortsette med å legge ut oppskrifter på sunn mat?





Design laget av Julie Viktoria
hits